El Boeing 747, sovint anomenat "Jumbo", és un avió comercial transcontinental defusellatge ample fabricat per la companyia Boeing. Conegut per les seves enormes dimensions, és dels avions més famosos del món. Va realitzar el seu primer vol comercial el 1970, sent el primer avió de fusellatge ample. El seu rival més directe és l'encara més gran Airbus A380.
Els quatre motors turbofan del 747 són produïts per Pratt & Whitney. La seva referència és JT-9D i va ser inaugurada amb l'avió i han estat utilitzats per altres avions de fusellatge ample com el Douglas DC-10. Una disposició típica en tres classes acomoda 416 passatgers, mentre que una disposició en dues classes n'acomoda un màxim de 524. El 747-400, la versió més recent en servei, vola a velocitats subsòniques de Mach 0,85 (uns 913 quilòmetres per hora), i ofereix un radi d'acció intercontinental de 7.260 milles nàutiques (13.446 quilòmetres).
S'esperava que els 747 quedessin obsolets després d'unes vendes de 400 unitats, però han sobrepassat totes les expectatives i la producció va passar de 1.000 unitats el1993. El juny de 2010 s'havien construït 1.418 avions, amb uns altres 109 en diverses configuracions sota comanda. El desenvolupament més recent d'aquest avió, el 747-8, es pretén incorporar al servei el 2010, amb Lufthansa com a client de llançament. El 747 serà substituït pel Boeing Y3 (part del Boeing Yellowstone Project) en el futur.
El 747 és un dels avions més seguits pel públic, ja que l'així anomenada «Reina dels cels» (Queen of the Skies) va permetre a milions de persones realitzar vols internacionals. A més, va ser el primer avió civil de fusellatge ample, el més llarg i el més pesant, i pioner en la utilització de motors turbofan d'alta relació de derivació, menys contaminants i sorollosos que els turboreactors convencionals.
El Boeing 747 es va dissenyar durant l'abril de 1966 amb un primer encàrrec de 25 avions per Pan Am. Va realitzar el primer vol el 9 de febrer de 1969 i va entrar en servei el 1970 amb Pan Am. Va ser capaç de portar dues vegades més passatgers i càrrega que els avions d'aquella època.
VARIANTS
La primera edició del Boeing 747 va ser el 747-100 que es va construir a la cadena de muntatge de Everett per realitzar el primer vol d'un 747. El 747-100 entra en servei el gener de 1970 amb el seu primer client: la Pan American World AirlinesUna evolució del avió amb motors de reacció més potents crea el 747-100B. Però aquesta millora es va crear a la mateixa vegada que es va llançat a producció el 747-200, llavors només 9 exemplars de la versió 100B van ser construïts.
CARACTERÍSTIQUES
Mides | 747-100B | 747-200B | 747-300 | 747-400 747-400ER | 747-8I | |
---|---|---|---|---|---|---|
Tripulació de cabina | Tres | Dos | ||||
Capacitat de passatgers típica | 452 (2-classes) 366 (3-classes) | 496 (2-classes) 412 (3-classes) | 660 (1-classes)[1] 524 (2-classes) 416 (3-classes) | 605 (màxim)[2] 467 (3-classes) | ||
Longitud | 70,6 m | 76,25 m | ||||
Amplada interior de la cabina | 6,1 m | |||||
Longitud alar | 59,6 ) | 64,4 m | 68,5 m | |||
Àrea alar | 510,95 m2 | 525 m2 | 554 m2 | |||
Angle de l'ala en fletxa | 37,5º | |||||
Altura a la cua | 19,3 m | 19,4 m | 19,4 m | |||
Pes operatiu en buit | 162.400 kg | 174.000 kg | 178.100 kg | 178.756 kg ER:184.600 kg | 214.503 kg | |
Pes màxim a l'enlairament | 333.390 kg | 377.842 kg | 396.890 kg ER:412.775 kg | 442.253 kg | ||
Velocitat de creuer (a 11.000 m d'altitud) | Mach 0,84 (893 km/h, 481 nusos) | Mach 0,85 (913 km/h, 493 nusos) ER: Mach 0,855 (918 km/h, 495 nusos) | Mach 0,855 (918 km/h, 495 nusos) | |||
Velocitat màxima | Mach 0,89 (955 km/h, 516 nusos) | Mach 0,92 (988 km/h, 533 nusos) | ||||
Abast màxim amb càrrega màxima | 5.300 milles nàutiques (9.800 km) | 6.850 mn (12.700 km) | 6.700 mn (12.400 km) | 7.260 mn (13.450 km) ER: 7.670 mn (14.205 km) | 8.000 mn (14.815 km) |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada